středa 11. června 2014

Vraní dívka

Vraní dívka E.A.Sund



Anotace - Vraždy a psychoterapie.
Jak velkému utrpení dokáže člověk čelit nebo vystavit jiné, než sám přestane být lidskou bytostí a změní se v netvora? Jak může zklamání ovlivnit duši, osud, život? Psychoterapeutka Sofia Zetterlundová léčí dva klienty s příznaky mnohočetné poruchy osobnosti, dětského vojáka ze Sierry Leone a ženu s hlubokými traumaty z minulosti. Nikdo jim nenaslouchá. Kromě Sofie… Komisařka Jeanette Kihlbergová vyšetřuje případ mrtvého chlapce, jehož tělo nese známky mučení. Nikdo ho nepostrádá. Kromě Jeanette…
Temný severský psychothriller jen pro silné povahy. První díl trilogie, která oblétla a zasáhla doslova celý svět (vychází ve 35 zemích).

Pocity? Bože mám za sebou prvních pár stran a mám husinu… Tahle kniha ve mně budí vztek, jako v matce. Zároveň Mě nenápadně zcela pohlcuje… Už teď Vím, co bych s dotyčným pachatelem provedla… a nebylo by to vůbec příjemné!!!!

Prolíná se tu několik dějů, od policejní vyšetřovatelky, přes Vraní dívku, po práci Psycholožky Sofie. U jejích kapitol jsem se přistihla, že nejednou tajím dech a třeštím oči… Obhajoba, nebo spíš „vypovídání“ pedofila, ze svých pohnutek je děsivá. Jeho pohled na věc, vyprávění kdy co začalo a jak to bere… Musela jsem si dát pauzu a malinko (víc!!!!) to vydýchat….

Pak nastane takové období „klidu“. Dál v knize jsou problémy životy aktérů, což se mi na severských krimi celkem líbí. Víc poznáváme problémy lidí, co musí řešit i problémy jiných a jejich dopad na soukromí. Poznáváme nešťastné trápení Jeanette, která má za manžela „umělce“ a syna, který je až za prací. Pak je tu psycholožka Sofia, která řeší problémy Victorie, poslouchá její vyprávění a snaží se vyřešit jak jí pomoct. Osudy obou žen se střetnou během vyšetřování zmizelých chlapců a padnou si do oka.

Na jednu stranu je kniha děsivá, na druhou stranu úžasná. Líbí se mi nekonvenční otevřenost a až neskutečně morbidní detaily. Protože nezavírejme oči před tím co se ve skutečnosti děje. Tím, že je zavřeme to nezastavíme….

Finále knihy bylo postupně gradující. To jak se Různé časové osy z celé knihy spojí a vysvětlí mnoho otázek. Vzpomínky, minulost přítomnost Vám najednou dají až hrůzostrašný obraz.

Celkový názor… mno tahle kniha bylo celkem dost očekávaná a díky nálepce „pro silné povahy“ i hodně sledovaná. Slyšela jsem hodně názorů typu „ bylo to slabé, čekala jsem víc, nic moc…“  Severská krimi je hodně surová, a zároveň dosti soukromá, tím jak rozvíjí osudy postav. Nevím co víc a co horšího by někteří lidé od takového tématu očekávali. Mě osobně chvilinku trvalo, než sem si zvykla na jeden časový děj, kde byly jakoby nadpisy s malým písmenem, jakoby oznamovatelé. Nějak mi to bilo do očí. To jediné byl zvláštní rušivý element. Jinak kniha předčila mé noční můry. Asi na takovou knihu bude pohlížet jinak 20 letý člověk bez dětí a jinak s rodinou, nebo byť jen malinko citlivější. Jelikož má fantazie během čtení je celkem květnatá tak tady mi to k dobru nepřidalo…

A ten konec? Bože vím, proč nesnáším otevřené série!!! Potřebovala bych vědět, co bude dál!! Hned!!!


Takže doporučuji, jednoznačně. Jedna z mála knih, u které se ve mně střídalo tolik pocitů od vzteku, nenávisti, šoku, neuvěření po pochopení a hlavně touhy vědět víc!!! 










Žádné komentáře:

Okomentovat